wtorek, 30 kwietnia 2013

#11 Emigracja do Kanady - International Experience Canada - IEC

http://www.flickr.com/photos/vincealongi/303071265/Ostatni post był ładnych parę dni temu - brak czasu. Skupimy się dziś na programie International Experience Canada - IEC. Dużo ludzi wie co i jak ale są też pytania od osób, które kompletnie nic nie wiedzą o programach emigracyjnych do Kanady dlatego postanowiłem opisać jak to działa i "z czym to się je".

Roczny program emigracyjny IEC jest dostępny dla każdego, kto jest w przedziale wiekowym 18-35 lat, jest niekarany, ma wystarczającą ilość pieniędzy oraz zbierze i złoży w terminie wymagane dokumenty.

Limit miejsc jaki był w roku 2012 oraz 2013 to :
*650 dla kategorii: Praca Wakacyjna
*50 dla kategorii: Rozwój zawodowy
*50 dla kategorii: Staż/Praktyki

W pierwszym roku tego programu (2011) te 650 miejsc rozeszło się w niecały rok, w drugim (2012) - wtedy kiedy ja aplikowałem rozeszły się w pół roku, a w tym roku program został zamknięty po dwóch dniach!. To pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszy się program, jeżeli zdecydujecie się aplikować w 2014 roku to radzę składać papiery od razu gdy program wystartuje. Mam też nadzieję, że ta liczba 650 miejsc zostanie powiększona bo jest ona bardzo mała, przynajmniej jeżeli porównamy limity miejsc innych krajów. W 2012 roku Letter Of Introduction - LOI - list, który pokazujemy na lotnisku w Kanadzie i dostajemy Work Permit - WP dostałem po trzech tygodniach od daty złożenia aplikacji. W tym roku okres oczekiwania był zależny od tego, jaki numerek w kolejce mieliście, mogło to trwać kilka dni a nawet kilka miesięcy.

Cały proces składania aplikacji, lista wymagań i wszystko co Was interesuje można znaleźć w języku polskim pod adresem:  http://www.canadainternational.gc.ca/poland-pologne/experience_canada_experience/index.aspx?lang=pol
Nie ma sensu, żebym kopiował te informacje i tutaj wklejał, tam jest wszystko szczegółowo opisane. Jedynie co może zrobię w przyszłości to wypełnię wniosek i wkleję tutaj z opisem, w razie jakby ktoś się wahał co w danym polu wpisać. Oczywiście możemy używać translatora ale zawsze są takie pola nad którymi się zastanawiamy.

Dodam tylko, że z programu można skorzystać tylko dwa razy i to w odmiennych kategoriach, ponadto między nimi musi być minimum 6 miesięcy przerwy. Czas, jaki mamy żeby znaleźć się w Kanadzie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku to rok od daty, z którą mamy wydane LOI, i od dnia, w którym lądujemy w Kanadzie mamy roczne pozwolenie na pracę Open Work Permit w przypadku pracy wakacyjnej. Podam mały przykład, żeby łatwo to zrozumieć:
Aplikowaliśmy na IEC w czerwcu 2012, w lipcu dostaliśmy LOI z datą 10/07/2012, wylecieliśmy do Kanady 08/07/2013, w Kanadzie znaleźliśmy się 09/07/2013 i od tej daty mamy roczne pozwolenie na pracę.


Niektórzy ludzie robią w ten sposób, że przylatują na IEC - praca wakacyjna, po roku przedłużają pobyt jako turysta na następne 6 miesięcy (akurat tyle ile potrzeba żeby można było aplikować na drugą kategorię) i znowu składają na IEC ale teraz w innej kategorii. Jest to wykonalne ale zależy od urzędnika czy nam przedłuży wizę oraz od terminów, żeby zmieścić się w puli miejsc.

Jeżeli myślimy o stałej przeprowadzce do Kanady to trzeba ten rok maksymalnie wykorzystać i zdobyć doświadczenie w zawodzie, dzięki któremu będziemy mieli podstawy, żeby aplikować na jakiś program emigracyjny i dostać status stałego rezydenta. Jeżeli szukamy przygód i akurat padło na Kanadę i chcemy tylko lecieć, zarobić trochę kasy to program ten idealnie do tego się nadaje.

Jednym słowem, program ten jest uniwersalny i moim zdaniem to jest super opcja i od tego trzeba zacząć przygodę z Kanadą.

Fajnie by było jakbyście w miarę możliwości udostępniali bloga w google+ i na facebooku : 
https://www.facebook.com/EmigracjadoKanadybyKenedien6194?ref=ts&fref=ts
Like-i oraz bezpośredni linki do osób zainteresowanych również bardzo mile widziane.

Jezeli chcialbys/chcialabys miec dostep do lokalnych ogloszen z Kanady oraz poznac fajnych ludzi ktorzy juz tutaj sa to zapraszam do naszej grupy na facebooku : 
https://www.facebook.com/groups/2056644974609211/?ref=bookmarks

Najwiekszy Portal Polakow w Kanadzie: www.polacy.ca

25 komentarzy:

  1. Kenedien - napisałeś bardzo pomocny post dla osób startujących w programie IEC. Swoją drogą, ciekawe jak to będzie wyglądało w 2014 r. ? Ja również aplikowałam w tym roku i udało mi się dostać pozwolenie na pracę. Zrezygnowałam jednak z wyjazdu z przyczyn niezależnych. Moje doświadczenia z procesu aplikacji opisałam na moim blogu. Zapraszam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!Chciałabym się zapytać jak wygląda wyjazd do Kanady z rodziną.Żona z dwójką dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  3. Siema,
    Od jakiegoś czasu intensywnie rozważam wyjazd do Kanady. Chcę skorzystać z programu IEC, mam takie pytanie do Ciebie. Po rozpatrzeniu pozytywnym jest wysyłany LOI - on ma swoją datę ważności. Czy on jest ważny przez rok? Chodzi o to, ze po otrzymaniu LOI mam zamiar dopiero szukać pracy i zakupić bilety lotnicze w miare jak najtańsze. Czy mozesz mi odpowiedziec?

    Pozdrawaim Stryjek

    OdpowiedzUsuń
  4. Czesc.

    Loi jest ważny rok, przynajmniej tak zawsze było i później od daty wjazdu masz roczne pozwolenie.

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć, bardzo ciekawy post! mam tylko jedno pytanie: z tego co zrozumiałam to w momencie zaaplikowania w kategorii Rozwój Zawodowy należy już przedstawić ofertę pracy zgadzającą się z naszymi kwalifikacjami. I teraz pytanie: jak znaleźć takiego pracodawcę, który zgodzi się zatrudnić w ciemno osobę, de facto nie mającej jeszcze pozwolenia na pracę?

    OdpowiedzUsuń
  6. WAŻNA INFORMACJA DLA OSÓB, KTÓRE CHCĄ STARTOWAĆ W PROGRAMIE INTERNATIONAL EXPERIENCE CANADA 2014!!! Program już ruszył we Francji!

    http://pauzawpodrozy.blogspot.com/2013/12/kanada-iec-2...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kenedien6194 hej :) . mam do ciebie pewne pytanie zarejestrowałem się w tym roku na kompassie teraz się już tam nawet zalogować nie mogę . To jak ruszy IEC 2014 to muszę się jeszcze raz rejestrować w kompassie? proszę odp. z góry dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hej. Nie możesz się rejestrować ani na kompassie, ani na myCIC-u jeśli program nie został uruchomiony.
    Zobacz, co napisali o tym na stronie Ambasady Kanady w Pradze:
    "Please note that it is not possible to create either an IEC Kompass account or a MyCIC account as long as the 2014 IEC initiative with the Czech Republic has not been opened."
    Będziesz musiał się zarejestrować jeszcze raz w momencie otwarcia systemu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hej :) ja się właśnie zarejestrowałem 3 miesiące temu bo nie wiedziałem jeszcze o co dokładnie chodzi założyłem konto na kompasie wgrałem dokumenty hi hi :) i za jakiś czas nawet się zalogować tam nie mogłem. To jak ruszy nowy program to nie będzie problemu z rejestracją na Kompasie?, Ponownie się rejestruje i ma być w porządku :p :)

      Usuń
  9. Ja zrobilam dokladnie to samo- zalozylam konto IEC kompass, pouzupelnialam dane.. tylko ze wszystko jest nadal w zwiazku z programem z 2013 roku. Bramka dla Polski nie zostala jeszcze otwarta, wiec dlaczego udalo nam sie zarejestrowac? Moj chlopak (Irlandczyk) probowal zrobic to samo, ale tylko pojawil sie komunikat, ze bramka dla Irlandii jest nadal zamknieta wiec nie ma mozliwosci zalozenia konta.

    OdpowiedzUsuń
  10. Swoja droga, kenedien6194, bardzo przydatne informacje podajesz. Niesamowicie wazne dla osob takich jak ja :-) mam nadzieje, ze za ponad rok czasu i ja bede mogla udzielac podobnych porad ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to fajnie, o to chodzi ;)
      życze powodzenia w Kanadzie

      Usuń
  11. Witam. również mam pytanie " Jedynie co może zrobię w przyszłości to wypełnię wniosek i wkleję tutaj z opisem" o jaki wniosek chodzi? Z tego co zrozumiałam, każda osoba (nie korzystająca z usług żadnego pośrednika), aplikuje poprzez zalogowanie się w Kompassie wypełnienie czego trzeba i to wszystko tak? Nic więcej nie trzeba, ani nie można zrobić tak? Byłabym wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic więcej raczej nie trzeba. Kiedys trzeba było drukować wnioski i wysyłać pocztą i to miałem na mysli - moze to kiedys zrobie bo nawet jak teraz to sie robi on-line to na pewno wnioski są te same i czasem ludzie maja jakies pytania ale jak na razie nikt sie o nic nie pytal to nie będę marnował czasu.

      Usuń
    2. a jeszcze jedno, jeśli można: czy tak jak np. w UK u nas też informują/informowali w ubiegłych latach, że program otworzy się za 24-72h?

      Usuń
  12. hej próbowałem się zalogować na konto na kompassie i się zalogowałem i tam mam wszytkie dane już wgrane wiec mogę z tego kota wysłać aplikacje do IEC 2014 jak program ruszy czy muszę się rejestrować ponownie?

    OdpowiedzUsuń
  13. Niestety nie wiem, ale przeczytaj komentarz z 5 grudnia. Tam ktoś napisał konkretnie i wynika z tego że będziesz musiał to od nowa robić.
    Nawet jeżeli tak to i tak warto mieć przygotowane wszystko i potem tylko przepisać także ja tak czy siak bym to zrobił chociażby dlatego żebym potem nie był czyms zaskoczony bo aplikacje będzie trzeba wysłać natychmiast po otwarciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kenedi :) to TAk ruszy program 2014 zarejestruje się na kopassie wgram dokumenty złoże podanie i dopiero w tedy otrzymuję numer który jest w kolejce??

      Usuń
  14. Cześć!
    Jesteś tu jeszcze? Chciałam zapytać o ten uzupełniony wniosek, o którym pisałeś. Możesz go udostępnić? Będę się starać w tym roku o wizę i myślę, że byłaby to cenna wskazówka :) z góry dzięki!
    Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja nie zamierzam emigrować, tylko mam ochotę obejrzeć i poznać ten kraj bliżej. Marzy mi się wyjazd turystyczny i myślę, że uda mi się to zrealizować. Już nawet czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-do-kanady/ jak wygląda kwestia ubezpieczenia do Kanady. Myślę, że w następnym roku odwiedzę ten kraj.

    OdpowiedzUsuń